Stil og tone

Dette er en beskrivelse av hvilket språk Kverneland Bil AS skal bruke i både analoge og digitale kanaler.

Skriveguide og retningslinjer

Stil og tone handler om hvordan vi kommuniserer i digitale og analoge kanaler. Hvilken stemme snakker vi med? Hva slags stil har vi, hvilke ord velger vi og hva slags følelser skaper dette hos brukerne? Hvordan blir vi oppfattet – og hvordan skulle vi ønske at vi ble oppfattet?

Hvordan vi snakker

Kverneland Bil er kjent som en trygg bilforhandler. Hos oss jobber helt vanlige folk. Kunder kjenner igjen de ansatte, og ansatte kjenner igjen kunder. Kverneland Bil er flinke på bil, og gode på å forstå hvem du er og hva du har behov for. Derfor er det hyggelig å handle hos Kverneland Bil.

For å få til dette, bruker Kverneland Bil et språk som er:

Personlig

Enkelt

Trygt

Det betyr at:

Vi skriver det viktigste først.

Vi snakker direkte til kunden, vi sier du og deg.

Vi bruker ord som ligger nærmere dagligtale enn fagspråk, da er det lettere å unngå misforståelser.

Vi bruker et klart og direkte språk, leseren skal bruke kortest mulig tid på å forstå teksten.

Vi lager titler og ingresser som gjør at leseren rask skjønner hva siden handler om.

Vi lager innhold som skaper nærhet og trygghet, ikke avstand.

Vi lager tydelige og intuitive hjelpetekster som hjelper brukeren å navigere på nettsiden.

Våre verdier er:

Personlig

Vi er de ansatte. Vi kjenner kundene våre. Vi skal tilpasse oss deg. Ikke omvendt. Vi serverer deg ikke kampanjeaktige slogans. Her får du klar tale, og hjelp til å løse problemet ditt.

Vi skriver slik: Ny Mazda-butikk i Bilhuset på Forus! Våre bileksperter står klare til å hjelpe deg. Kom gjerne innom for en kopp kaffe og en prat om bil.

Ikke slik: MMMMMM KOM OG SNOP I ROGALANDS FINESTE MAZDA-BUTIKK! Kverneland Bil Mazda er Norges største Mazda-forhandler og har nettopp åpent Rogalands fineste Mazda-butikk i Bilhuset på Forus.

Enkelt

Det vi tilbyr skal være forståelig, effektivt og enkelt i bruk. Vi bruker ikke vanskelige ord eller stammespråk. Vi går rett på sak.

Vi skriver slik: Bilen din må på EU-kontroll innen fire år etter at den ble registrert for første gang i Norge. Deretter må den kontrolleres hvert andre år.

Ikke slik: EU-kontroll er en myndighetspålagt miljø- og sikkerhetskontroll som gjelder for alle personbiler med tillatt totalvekt inntil 3500 kg fra de er fire år og eldre.

Trygt

Kunden skal slippe bekymringer. Vi fikser det for dem. Du skal oppleve oss som kompetente og pålitelige.

Vi skriver slik: Har du fått en skade på bilen? Pust ut – vi kontakter forsikringsselskapet ditt og ordner alt. Og vi garanterer at bilen blir like trygg som før skaden oppstod.

Ikke slik: Kverneland Bil har autoriserte skadesentre for oppretting og lakkering i henhold til fabrikkenes retningslinjer og krav til deler, materiell og prosedyrer.

Målgrupper

Hvem skriver vi til?

Kunder som har kjøpt bil fra Kverneland

Kunder som bruker verkstedene, selv om bilen ikke er kjøpt hos Kverneland.

Potensielle kunder: bilinteresserte og folk som bor i områdene rundt butikkene

Tenk på dette når du skriver innhold til kvernelandbil.no:

Hvilke spørsmål eller oppgaver har de som kommer til nettsiden?

Hva trenger de å vite for å få løst oppgaven?

Hvordan skal innholdet presenteres og prioriteres for at de kan få løst oppgaven på best og raskest mulig måte?

Hva vil vi at de skal gjøre etter at de har lest innholdet?